Cel projektu:
Celem projektu jest przeprowadzenie w wybranych szkołach podstawowych naszego regionu nieinwazyjnych, przesiewowych badań okulistycznych, których wyniki będą przetwarzane w oparciu o sztuczną inteligencję, pozwalającą kompleksowo analizować dane medyczne i szybko ustalić ewentualne ryzyko występowania zmian patologicznych. Wdrożenie pilotażu pozwoli na pozyskanie aktualnych i szczegółowych informacji o częstości występowania krótkowzroczności i innych wad wzroku w populacji dzieci z klas 1-3 z terenu województwa lubelskiego, weryfikację założeń badawczych oraz na przetestowanie nowoczesnej metody diagnozowania wad wzroku u dzieci, która mogłaby zostać wprowadzona w sposób systemowy na dużą większą skalę.
Pilotażowy program obejmował będzie następujące działania:
- Badania w kierunku diagnozy wad wzroku grupy co najmniej 900 dzieci z klas 1-3 z terenu woj. lubelskiego, w okresie realizacji programu:
- 1-3 szkół z gminy m. Lublin (łącznie grupa 300 osób);
- 1-3 szkół z gminy miejskiej z obszaru woj. lubelskiego (łącznie grupa 300 osób);
- 1-5 szkół z gminy wiejskiej z obszaru woj. lubelskiego (łącznie grupa 300 osób). W przypadku wykrycia wady, dzieci kierowane będą na badania pogłębione w uniwersyteckiej Klinice Okulistyki Ogólnej i Dziecięcej.
- Działania edukacyjne z zakresu profilaktyki i higieny narządu wzroku, a także wykrywania oraz leczenia wad wzroku dla grupy co najmniej 60 nauczycieli ze szkół z terenu woj. lubelskiego, w okresie realizacji programu.
- Działania edukacyjne z zakresu profilaktyki i higieny narządu wzroku, a także wykrywania oraz leczenia wad wzroku dla grupy co najmniej 450 rodziców/opiekunów prawnych dzieci z grupy docelowej ze szkół z terenu woj. lubelskiego, w okresie realizacji programu.
Ministerstwo Zdrowia przyznając środki na przeprowadzenie podkreśla, iż trwająca pandemia COVID-19 może mieć wpływ na zdrowie dzieci w wieku szkolnym. Jest to spowodowane wydłużonym kontaktem dzieci z monitorem komputera ze względu na długotrwałą nauką zdalną, jak również dłuższym czasem spędzanym w domu. Dlatego też kluczowe jest zbadanie w jakim stopniu te negatywne zjawiska wpłynęły na pogorszenie wzroku i określenie stopnia tego pogorszenia u najmłodszych dzieci uczęszczających do szkoły. Realizacja zadania ma wyjaśnić powyższy problem i wskazać środki zaradcze przeciwdziałające negatywnym skutkom życia w okresie pandemii na wzrok u dzieci.
W dłuższej perspektywie, wdrożenie zaplanowanych w programie działań diagnostyczno-profilaktycznych w skali całego regionu wpłynie na spowolnienie progresji krótkowzroczności w województwie lubelskim, przyczyniając się do poprawy sytuacji regionalnego systemu ochrony zdrowia.