Uniwersytet Medyczny w Lublinie realizuje zadania dotyczące stworzenia warunków dla równego traktowania swoich interesariuszy. Jednym z nich jest przygotowany i obowiązujący w Uczelni Plan Równości Płci.
Plan Równości Płci (Gender Equality Plan) to zestaw działań, których celem jest promowanie równości płci w instytucjach zajmujących się badaniami i innowacjami. Zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej do przyjęcia planu zobowiązane są ministerstwa, agendy finansujące badania, instytucje naukowe i uczelnie biorące udział w programie Horyzont Europa.
Plan Równości Płci UMLub obejmuje dwa aspekty funkcjonowania naszej Uczelni – jako pracodawcy oraz instytucji realizującej działalność dydaktyczną i naukową. Dokument został opracowany pod nadzorem prof. dr hab. Doroty Krasowskiej – Prorektora ds. Osobowych i Rozwoju Kadry.
Zespół ds. Wdrożenia i Monitorowania Planu Równości Płci Umlub
Do koordynowania działań wynikających z realizacji celów założonych w Planie Równości Płci Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w Uczelnie został powołany Zespół ds. wdrożenia i monitorowania Planu Równości Płci UMLub.
W celu wdrożenia systemowych działań o charakterze prewencyjnym, edukacyjnym i organizacyjnym, służącym zapewnieniu równego traktowania na terenie Uniwersytetu Medycznego w Lublinie został powołany Pełnomocnik Rektora ds. Równości Płci.
Pełnomocnik Rektora ds. Równości Płci:
dr n. med. Dariusz Juchnowicz, prof. Uczelni
W 2022 roku przeprowadzono w UMLub badania, których celem była diagnoza stanu Uczelni pod kątem równości płci. W ich konsekwencji zorganizowane zostały warsztaty, podczas których uczestnicy i uczestniczki dyskutowali nad wynikami tych badań. Powstały wówczas propozycje działań wspierających równość płci w Uczelni.
Jak wyglądała praca nad Planem? Jak równość postrzegają osoby tworzące społeczność akademicką Uniwersytetu Medycznego w Lublinie? Zapraszamy do obejrzenia filmu!
Zespół ds. Wdrożenia i Monitorowania Planu Równości Płci UMLub wraz z Pełnomocnikiem Rektora ds. Równości Płci podsumowali swoje prace wykonane w 2022 roku. Publikujemy skrót sprawozdania z realizacji poszczególnych celów Planu.
Debata „Kobiety w Medycznym”
Z okazji Dnia Kobiet na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie odbyła się debata pod tytułem „Kobiety w Medycznym”. O pracy, roli i znaczeniu kobiet w medycynie, szkolnictwie wyższym i nauce rozmawiali eksperci związani z naszą uczelnią. Spotkanie było próba odpowiedzi na pytania, jak kobiety pracują na swój sukces i jakie są do tego niezbędne warunki oraz czy role społeczne kobiet mogą wzmocnić ich pozycje zawodową.
W dyskusji wzięli udział: prof. dr hab. Anna Bogucka- Kocka, prof. dr hab. Rafał Tarkowski, dr hab. Anna Błażewicz, prof. UM, dr Karolina Frąszczak, dr Dariusz Juchnowicz, prof. UM, dr Wiesław Fidecki, prof. UM. Dyskusję moderował dr Wojciech Brakowiecki, rzecznik prasowy Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.Wydarzenie odbyło się 8 marca 2023 r. w auli Collegium Novum i było inicjatywą w ramach realizacji Planu równości płci w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie 2022-2025.
Założenia merytoryczne dot. aspektu równości płci dla badaczy przygotowujących aplikacje grantowe
Zespół ds. Wdrożenia i Monitorowania Planu Równości Płci UMLub wspólnie z Zespołem Naukowym ds. Wsparcia Przygotowania Wniosków Grantowych przygotował broszurę zawierającą założenia merytoryczne dotyczące aspektu równości płci dla badaczy przygotowujących aplikacje grantowe w Programie Horyzont Europa. Zapraszamy do zapoznania się z materiałem.
Diagnoza potrzeb osób powracających do pracy/nauki po urlopach rodzicielskich
Doświadczenia związane z powrotem do pracy/nauki po długiej nieobecności są różne, ale wszystkie są jednakowo ciekawe i prowadzą do ważnych wniosków. Zespół ds. Wdrażania i monitorowania Planu Równości Płci UMLub przygotował krótką, anonimową i dobrowolną ankietę, której celem jest uzyskanie informacji o potrzebach osób powracających po długiej nieobecności do obowiązków pracowniczych/uczelnianych. Zebrane informacje wskażą kierunek działań, które ułatwią powrót oraz szybką i sprawną adaptację do zastanych, nowych warunków pracy/nauki.
Spotkanie reprezentantek wszystkich uczelni publicznych Lublina, moderowane przez red. Dorotę Grabowską – dyrektorkę TVP3 Lublin, toczyło się wokół zagadnień kobiecej aktywności naukowej, jej specyfiki, wyzwań i skutków jej podejmowania. Podjęto również temat kluczowych czynników decydujących o sukcesie w nauce. Uczestniczki, szczególnie w rozmowach kuluarowych, podnosiły potrzebę cyklicznych spotkań adresowanych do kobiet naukowczyń. Debata potwierdziła, że dyskusja o uczestnictwie kobiet w działalności naukowej jest ciągle pełna nowych treści, ale przede wszystkim pokazała, że kobiety chcą się wzajemnie wspierać i inspirować.
W debacie wzięły udział: dr hab. Anna Belcarz, prof. UMLub, dr hab. Agnieszka Bień, prof. UMLub, prof. dr hab. Urszula Gawlik (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie), prof. dr hab. Ewelina Grywalska (UMLub), prof. dr hab. Iwona Hofman (UMCS), dr hab. inż. Joanna Pawłat, prof. PL, dr hab. Aneta Przepiórka, prof. KUL, dr hab. Aneta Ptaszyńska, prof. UMCS, mgr inż. Karolina Różaniecka – Doktorantka (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie), dr inż. Agnieszka Woszuk (Politechnika Lubelska), dr hab. Beata Zarzycka, Prorektor ds. Nauki i Kadr, prof. KUL.
Wydarzenie odbyło się 8 marca 2024r. w auli Collegium Novum i było inicjatywą w ramach realizacji Planu równości płci w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie 2022-2025.
Zawody bez Stereotypów- mówią absolwenci, wykładowcy i praktycy UMLub
Zapraszamy do zapoznania się z nowymi informacjami podejmującymi tematykę zawodów medycznych w kontekście stereotypów związanych z płcią.
Analiza opinii studentów
Sprawdziliśmy, jakie opinie w tym zakresie mają nasi studenci. Biuro Karier Uniwersytetu Medycznego w Lublinie zrealizowało w czerwcu 2024 roku badanie ankietowe wśród studentów Alma Mater poświęcone kwestii równości płci, które spotkało się z dużym odzewem.
Respondenci niezależnie od kierunku studiów oraz płci wskazali, że w zawodach medycznych najbardziej istotne dla wykonywania obowiązków zawodowych są następujące kompetencje:
empatia - 46 wskazań
umiejętności komunikacji - 45 wskazań
wiedza - 31 wskazań
umiejętność radzenia sobie ze stresem i panowania nad emocjami - 20 wskazań
dokładność i skrupulatność - 14 wskazań
umiejętność współpracy - 8 wskazań
odpowiedzialność - 8 wskazań
umiejętności praktyczne - 6 wskazań
umiejętność podejmowania decyzji - 6 wskazań
Aż 66% badanych zauważyło dominację kobiet w zawodach medycznych. W ich opinii uzasadnieniem tego faktu są: wyższe kompetencje kobiet w zakresie empatii, umiejętności komunikacyjne oraz dokładność i sumienność kobiet, większe zainteresowanie kobiet podejmowaniem studiów medycznych, preferowanie przez kobiety zawodów o dużym stopniu stabilności, co jest atutem zawodów medycznych.
Ankietowani nie zauważają determinanty płci w zakresie możliwości znalezienia pracy oraz wysokości zarobków. Ich zdaniem najlepiej pracuje się w zespołach mieszanych, co dowodzi braku dyskryminacji także w obszarze współpracy zawodowej.
Nieco inaczej badani postrzegają kwestię możliwości osiągnięcia sukcesu zawodowego.
40% badanych wskazała na większe możliwości mężczyzn w tym zakresie. Wśród głównych powodów wymieniono:
role społeczne kobiet mogą wpływać na mniejsze możliwości w odniesieniu sukcesu - 13 odpowiedzi
mężczyźni są bardziej nastawieni na sukces zawodowy niż kobiety - 9 odpowiedzi
mężczyźni są bardziej skłonni do podejmowania ryzyka, co wpływa na większe możliwości odniesienia sukcesu - 3 odpowiedzi
50% respondentów w badaniu stwierdziło, że płeć jednak nie wpływa na możliwość osiągnięcia sukcesu w pracy, co dowodzi, że większość respondentów nie zauważa dyskryminacji w badanym obszarze.
Proporcje płci, a rekrutacja na studia UMLub
Poprosiliśmy p. Magdalenę Fatygę- Ładoszek - koordynatorkę Biura Rekrutacji o wypowiedź dot. kwestii płci w procesach rekrutacyjnych:
„Na kierunek lekarski w formie stacjonarnej w ostatnich trzech latach niezmiennie ubiega się o połowę mniej mężczyzn niż kobiet. Proporcje przyjętych na studia na tym kierunku kształtują się podobnie. W przypadku kierunku lekarsko-dentystycznego ta dysproporcja jest znacznie wyższa znów na niekorzyść panów: na około 1000 kandydatek przypada zaledwie około 200 kandydatów. Na higienę stomatologiczną pierwszego stopnia w ciągu ostatnich trzech lat przyjęliśmy jednego mężczyznę, podobnie jak na technikach dentystycznych, kosmetologii oraz położnictwie. Zainteresowanie panów analityką medyczną od kilku lat jest cztery razy mniejsze niż pań i co roku maleje. Ilość pielęgniarzy na pierwszym roku jest bliska 10% wszystkich przyjętych na ten kierunek z tendencją spadkową” (wypowiedź z czerwca 2024)
Zawody bez stereotypów - wywiady
Nagraliśmy cykl wywiadów z mężczyznami – przedstawicielami zawodów medycznych powszechnie uznawanych za odpowiednie dla kobiet (profile umlub: FB i Youtube)
Bez wątpienia wybór ścieżki kształcenia i zawodu jest jedną z takich decyzji, kiedy bierzemy pod uwagę opinie innych osób. Czy ten zawód jest dla mnie? Czy się do tego nadaję? Jeśli dodamy do tego wątek predyspozycji osobistych i cech charakteru… to z pewnością otrzemy się o stereotypy, w tym te dotyczące zawodów dla mężczyzn i dla kobiet.
W cyklu wzięliśmy pod uwagę 3 kierunki z bogatej oferty UMLub i zapytaliśmy o zdanie mężczyzn „z branży”, absolwentów i praktyków w każdej z dziedzin.
Posłuchajmy, jak panowie patrzą na możliwości zawodowe, na rozwój osobisty, ale także jak radzą sobie ze stereotypowym postrzeganiem płci w zawodzie i co uważają za ważne, aby odnieść sukces.
Położnictwo - wypowiedź panów Eryka Galasa i Tomasza Kołodziejczyka
Kosmetologia – wywiadu udzielili panowie Michał Koziarski i dr Jakub Turcza – nauczyciele akademiccy
Pielęgniarstwo - wywiady z dr Kamilem Kuszplakiem i Michałem Kotowskim- absolwentami kierunku pielęgniarstwo na UMLub, od lat związanymi z Naszą Uczelnią.