Struktura organizacyjna
Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie
- Ulica
- ul. Staszica 4/6 (Collegium Maximum)
- Miejscowość
- Lublin
- Kod pocztowy
- 20-081
- zarzadzaniewpielegniarstwie@umlub.pl
- Telefon
- +48 81 448 6820
- Fax
- +48 81 448 6821
Kierownik
- Imię i nazwisko
- prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Beata Dobrowolska
- Stanowisko
- Profesor uczelni
- beata.dobrowolska@umlub.pl
Informacje ogólne
Jednostka została powołana w 1969 roku wraz z utworzeniem pierwszego w Polsce Wydziału Pielęgniarskiego w strukturach Akademii Medycznej w Lublinie pod nazwą Zakład Organizacji Pracy Pielęgniarskiej. W roku 1993 Zakład został przekształcony w Katedrę i Zakład Organizacji Pracy Pielęgniarskiej. Od roku 2000 funkcjonował jako Katedra i Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie.
W roku 2021 godnie z Zarządzeniem Nr 110/2021 Rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie z dnia 20 lipca 2021 roku powstała Katedra Zintegrowanej Opieki Pielęgniarskiej (Chair of Integreted Nursing Care) w skład, której wchodzą:
Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie (Department of Holistic Care and Nursing Management)
Zakład Pediatrii i Pielęgniarstwa Pediatrycznego (Department of Paediatrics and Paediatric Nursing)
Zakład Pielęgniarstwa Rodzinnego i Geriatrycznego (Departament of Family and Geriatric Nursing).
Działalność dydaktyczna
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, seminariów, ćwiczeń, jak również metodą e-learningu na platformie Uczelni.
Działalność naukowa
Prace badawcze w latach istnienia Katedry i Zakładu Zarządzania w Pielęgniarstwie prowadzone były w ramach projektów zespołowych, tj. badań statutowych, projektów międzynarodowych czy projektów indywidualnych prowadzonych przez poszczególnych pracowników. Do kluczowych z nich należą:
2006-2008 - Ocena wykorzystania czasu pracy na pielęgniarskich i położniczych stanowiskach pracy oraz rodzaju wykonywanych zadań. DS. 504 - kierownik projektu dr hab. n.med. Anna Ksykiewicz – Dorota, prof. uczelni
2008-2010 - Zapotrzebowanie na opiekę a zarządzanie systemem świadczeń pielęgniarskich i położniczych - kierownik projektu dr hab. n.med. Anna Ksykiewicz – Dorota, prof. Uczelni (projekt indywidualny)
2009- 2011 - Modele decyzyjne na pielęgniarskich stanowiskach pracy. DS. 504- kierownik projektu dr hab. n.med. Anna Ksykiewicz – Dorota, prof. uczelni
2012-2014 - Podejmowanie decyzji na pielęgniarskich stanowiskach pracy. DS. 504- kierownik projektu dr hab. n.med. Anna Ksykiewicz – Dorota, prof. Uczelni
2015-2017 - Determinanty samodzielności decyzyjnej w podsystemie pielęgniarstwa. DS. 504 - kierownik projektu dr hab. n.med. Anna Ksykiewicz – Dorota, prof. uczeln
2016-2018 - Efektywność zespołu terapeutycznego w opiece długoterminowej- kierownik projektu mgr Marzena Lamont
2018-2020 - Samodzielność decyzyjna a optymalizacja opieki w podsystemie pielęgniarstwa. DS.504 - kierownik projektu dr hab. n.med. Anna Ksykiewicz – Dorota, prof. uczelni.
Natomiast w ramach obecnej jednostki, od roku 2020, realizowane są następujące projekty badawcze:
2019-2021 - Wskaźniki kompetencji etycznych i kulturowych pielęgniarek oraz determinanty wpływające na ich wykorzystywanie w praktyce zawodowej. DS.500- kierownik projektu dr hab. Beata Dobrowolska, prof. uczelni
2021-2022 - Potrzeby pacjentów przewlekle chorych i kompetencje pielęgniarek w zakresie realizacji opieki duchowej - kierownik projektu mgr Michał Machul, opiekun merytoryczny - dr hab. Beata Dobrowolska, prof. uczelni
2022-2024 – Etyczne uwarunkowania i konsekwencje racjonowania opieki pielęgniarskiej. DS.500- kierownik projektu dr hab. Beata Dobrowolska, prof. uczelni
Badania na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i praktyki zawodowej.
W latach 1993 - 1996 pracownicy Katedry i Zakładu Zarządzania w Pielęgniarstwie (dr hab. n. med. A. Ksykiewicz- Dorota, dr n.med. G. Rogala-Pawelczyk, dr n.med. A. Piątek ) współpracując ze szpitalami wojskowymi przeprowadzili udany eksperyment organizacyjny w sześciu szpitalach resortowych. Eksperyment polegał na diagnozie organizacyjnej stanu opieki pielęgniarskiej, zmianie wybranych czynników organizacyjnych w pracy zespołów terapeutycznych i badaniu rezultatów końcowych w zakresie ich wpływu na poprawę jakości opieki. Wprowadzone zmiany dotyczyły: opracowania i wprowadzenia norm obsad pielęgniarskich na podstawie zweryfikowanych zachodnich metod klasyfikacji pacjentów, sposobu zorganizowania opieki z zastosowaniem metody procesu pielęgnowania, opracowania wspólnej dokumentacji lekarsko- pielęgniarskiej, wprowadzenie stałej oceny jakości opieki pielęgniarskiej, określenie zakresu, uprawnień i odpowiedzialności na pielęgniarskich stanowiskach pracy oraz usprawnienia wykorzystania czasu pracy pielęgniarek. Określenia wpływu zmian organizacyjnych na przygotowanie pacjentów do samoopieki. Wyniki eksperymentu zostały opublikowane w monografii ” Doskonalenie organizacji opieki pielęgniarskiej w lecznictwie stacjonarnym” (2006r.) oraz znalazły się w rozp. w sprawie dokumentacji medycznej w części dotyczącej dokumentacji pielęgniarskiej (DZ.U.2006, Nr 247, poz. 1819 §31.1)
Prof. dr hab. H. Lenartowicz jako pierwsza osoba w kraju opracowała oryginalne narzędzie do pomiaru jakości opieki pielęgniarskiej oraz wprowadziła pojęcie „standardu” w opiece pielęgniarskiej.
Współpraca międzynarodowa Zakładu:
Pracownicy Zakładu prowadzą intensywną i rozległą współpracę naukową i dydaktyczną z państwami z Europy i ze świata. Między innymi są aktywnymi członkami międzynarodowych grup i sieci współpracy:
- międzynarodowa grupa UDINE Career Project (Understanding Development Issues for Nurse Educator Careers). Organizacja zrzesza członków z 15 państw Europejskich oraz USA. W latach 2012-2014 dr hab. Beata Dobrowolska, prof. uczelni pełniła funkcję przewodniczącej grupy.
- dr hab. Beata Dobrowolska, prof. uczelni oraz mgr Michał Machul są członkami sieci współpracy badawczej (European Spirituality in Nursing Care Research Network) która powstała w ramach projektu „Enhancing Nurses Competences in Providing Spiritual Care through Innovation Education and Compassionate Care” (EPICC).
- dr hab. Beata Dobrowolska, prof. uczelni współtworzyła i jest członkiem European Nursing Students Network – założony w 2013 roku, zrzesza studentów i nauczycieli z państw: Niemcy, Polska, Słowenia, UK, Finlandia i Chorwacja. UM w Lublinie reprezentują w tym Networku także mgr Magdalena Dziurka i mgr Michał Machul.
- Od 2019 roku pracownicy Zakładu są członkami sieci współpracy V4 – państw grupy Wyszehradzkiej organizującej coroczne spotkania naukowe studentów pielęgniarstwa – doktorantów: International Conference of PhD Students of the Nursing Study Program
Projekty Międzynarodowe:
- 2009-2011 – RN4CAST- Grant agreement no HEALTH- F2-2009-223468 project, „Nurse Forecating: Human Reseources Planning in Nursing” - realizowany w ramach 7 Programu Ramowego UE. Obejmował 11 krajów europejskich ( Belgia Finlandia, Niemcy, Grecja, Irlandia, Holandia, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania, Polska) a także Stany Zjednoczone, Chiny, Południową Afrykę, Bostwanę. Celem projektu było sformułowanie założeń efektywnego planowania, zatrudniania i zarządzania kadrą pielęgniarską, w kontekście poprawy jakości opieki szpitalnej nad pacjentem.
- 2014-2016 - ERASMUS +, KA2-HE-19/14: Strategic partnership in HE ‘HEALTHY LIFESTYLE FOR AGEING WELL’ (HLAW) ,14-203-000685. Celem projektu było opracowanie rekomendacji do dalszej pracy w zakresie zdrowego stylu życia osób starszych, wytycznych etycznego postępowania w opiece nad osobami starszymi, oraz wytycznych dotyczących opracowywania nowych programów na rzecz zdrowego stylu życia osób starszych.
- 2018 - Najlepsi z najlepszych! 4.0. Realizowane zadanie: "Praktyka pielęgniarska oparta na wartościach – wsparcie międzynarodowej aktywności naukowej młodych liderów pielęgniarstwa" przez Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie WNoZ, w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym pt. "Najlepsi z najlepszych! 4.0." Celem projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (numer wniosku o dofinansowanie POWR.03.03.00-00-P019/18) jest wsparcie wybitnie uzdolnionych studentów w rozwoju ich aktywności.
Studenci kierunku Pielęgniarstwo uczestniczący w projekcie: Anna Obuchowska, Aleksandra Grzegorczyk, Michał Kotowski.
Koordynatorzy projektu: dr hab. n. o zdr. Beata Dobrowolska, prof. UML oraz mgr Michał Machul - 2021-2022 - Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje. Projekt realizowany przez Studenckie Koło Naukowe Historyków i Etyków Pielęgniarstwa przy Zakładzie Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie WNoZ pt. "Pielęgniarstwo oparte na wartościach – rozwój studenckiej międzynarodowej współpracy naukowej" finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Celem projektu jest poznanie systemu wartości zawodowych studentów pielęgniarstwa, ich zdolności opiekuńczych oraz wyzwań etycznych związanych z realizacją zajęć praktycznych/praktyk zawodowych w czasie kryzysu epidemiologicznego jakim jest pandemia Covid-19, oraz jednocześnie wzmocnienie potencjału badawczego studentów pielęgniarstwa poprzez udział w badaniach przekrojowych we współpracy międzynarodowej.
Koordynatorzy projektu: dr hab. n. o zdr. Beata Dobrowolska, prof. UML
Wykonawcy: Baran Adrianna, Dziurka Magdalena, Grzegorczyk Aleksandra, Kotowski Michał, Machul Michał, Obuchowska Anna, Ozdoba Patrycja, Pydyś Aleksandra. - 2021-2023 - From Cure to Care – Erasmus +, KA 220 project. Wydział Nauk o Zdrowiu został Associated/Supporting Partner w projekcie. W pracach projektu uczestniczyła dr hab. n o zdr. Beata Dobrowolska, prof. uczelni.
Celem projektu jest wprowadzenie innowacji w programie kształcenia pielęgniarek/pielęgniarzy oraz innych przedstawicieli sektora opieki zdrowotnej i społecznej, w zakresie kształtowania kompetencji zawodowych odnoszących się do potrzeb religijnych i duchowych pacjenta podczas hospitalizacji. Projekt powstał jako odpowiedź na skutki pandemii COVID-19. - 2021-2024 - 4D in the Digitalization of Learning in Practice Placement. Projekt realizowany w ramach programu Erasmus +, KA2, Strategic partnership. Głównym celem projektu jest wprowadzenie technologii mobilnych do kształcenia praktycznego studentów na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, tworząc pomost pomiędzy studentami, a nauczycielami akademickimi oraz praktykami-pracownikami placówek opieki zdrowotnej (wykładowcy kliniczni, menadżerowie).
Projekt został zaplanowany na 36 miesięcy (28.02.2022-28.02.2025). W pracach projektu uczestniczy zespół pracowników i doktorantów Wydziału Nauk o Zdrowiu pod opieką dr hab. Beaty Dobrowolskiej, prof. ucz. - 2022-2025 - Strenghtening of ethical competence of future nurses and midwives: an inter-professional action-learning project on experiential training method (ETHCOM). Projekt realizowany w ramach programu Erasmus +, KA2, Strategic partnership. Głównym celem projektu jest wzmocnienie kompetencji etycznych przyszłych pielęgniarek i położnych poprzez analizę oraz wdrożenie innowacyjnych metod uczenia się. Wśród celów szczegółowych projektu znajdują się: 1) Harmonizacja programów nauczania na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo z potrzebami etycznymi pielęgniarek/położnych, które wiążą się z wieloma wyzwaniami w środowisku pracy. 2) Opracowanie i wdrożenie metod kształcenia międzybranżowego w celu podniesienia kompetencji etycznych studentów pielęgniarstwa i położnictwa oraz wzmocnienie warsztatu dydaktycznego nauczycieli uczestniczących w edukacji pielęgniarek/położnych. 3) Wzmacnianie kompetencji aktywnego rozwiązywania konfliktów etycznych pracowników opieki zdrowotnej pracujących w interdyscyplinarnych zespołach o różnych podejściach, poglądach i przekonaniach oraz w trudnych sytuacjach kulturowych. 4) Rozwój interdyscyplinarnych umiejętności rozwiązywania problemów etycznych związanych z dylematami etycznymi w nowoczesnych warunkach klinicznych.
Projekt został zaplanowany na 36 miesięcy (01.01.2022-01.01.2025). W pracach projektu uczestniczy dr hab. n o zdr. Beata Dobrowolska, prof. ucz. wraz z zespołem. - 2023-2025 - Dynamic Digital Skills for Agility and Resilience in Medical and Allied Professions (DDS-MAP). Międzynarodowy grant z programu EU4Health. Istotą projektu jest stworzenie platformy szkoleniowej z zakresu kompetencji cyfrowych dla pracowników opieki zdrowotnej poprzez rozwój 4 modułów szkoleniowych wykorzystując osiągnięcia najnowszych technologii (rzeczywistość wirtualną i tzw. rzeczywistość rozszerzoną). Współtworzenie modułów poprzedzi analiza potrzeb, uwarunkowań i kompetencji cyfrowych pracowników opieki zdrowotnej oraz istniejących rozwiązań w tym zakresie w Europie i poszczególnych państwach partnerskich projektu. Wdrożenie powstałych modułów szkoleniowych zostanie zwalidowane a wyniki walidacji poddane analizie.
Projekt został zaplanowany na 30 miesięcy. W pracach projektu uczestniczy dr hab. n o zdr. Beata Dobrowolska, prof. ucz. wraz z zespołem: dr hab. Witold Zgodziński, prof. ucz. , dr Kinga Zdunek, mgr Magdalena Dziurka. - 2023-2026 - Protecting You And Others: Community infection prevention behaviour change program" (ProY&O). Główną ideą projektu jest opracowanie programu edukacyjnego, którego celem jest promowanie zachowań profilaktycznych mogących zapobiegać przenoszeniu infekcji dróg oddechowych wśród grup ludzi marginalizowanych. Dodatkowym celem jest poprawa świadomości obywateli w zakresie zdrowia i e-zdrowia oraz szkolenie zainteresowanych stron w zakresie wdrażania programu w perspektywie długoterminowej jako europejskiej strategii promocji zdrowia opartej na dowodach naukowych.
Konsorcjum projektu: Uniwersytet Medyczny w Lublinie – lider; University of Barcelona, Hiszpania; Udine University, Włochy; University of Novo mesto, Słowenia; Karadeniz Technical University, Turcja. Okres realizacji: 01.12.2023- 30.11.2026, 36 miesięcy
Projekt realizowany przez zespół kierowany przez dr hab. Beatę Dobrowolską, prof. UML, kierownika Katedry Zintegrowanej Opieki Pielęgniarskiej.
Działalność usługowa
Adoptowane i zwalidowane przez pracowników Zakładu Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie skale:
- Kwestionariusz oceny modeli decyzyjnych wg Lauri i Salanterä, aut. B. Kosicka (opis skali + formularz skali)
Oryginał: 56-item Nursing Decision Making Instrument, aut. S. Lauri, S. Salanterä) - Skala Wartości Zawodowych Pielęgniarek – wersja trzecia, aut. P. Ozdoba, M. Dziurka, B. Dobrowolska (opis skali + formularz skali)
Oryginał: Nurses Professional Values Scale Three (NPVS-3), aut. D. Weis and M.J. Schank - Skala Kompetencji Opieki Duchowej, aut. M. Machul, B. Dobrowolska (opis skali + formularz skali)
Oryginał: Spiritual Care Competence Scale, aut. R. van Leeuwen - Skala HOPE, aut. M. Fopka-Kowalczyk, M. Machul, B. Dobrowolska (opis skali + formularz skali)
Oryginał: The HOPE Scale, aut. G. Anandarajah - Inwentarz Zdolności Opiekuńczych, aut. M. Machul, B. Dobrowolska (opis skali + formularz skali)
Oryginał: Caring Ability Inventory, aut. N. Nkongho - Ocena Funkcjonalna Terapii Chorych Przewlekle — Samopoczucie Duchowe, aut. M. Machul. B. Dobrowolska (opis skali + formularz skali)
Oryginał: Functional Assessment of Chronic Illness Therapy—Spiritual Well-Being 12 Item Scale, aut. J. Bredle - Skala Klimatu Etycznego Szpitala, aut. M. Dziurka, P. Ozdoba, L. Olson, A. Jedynak, D. Ozga, K. Jurek, B. Dobrowolska (opis skali + formularz skali)
Oryginał: Hospital Ethical Climate Survey – HECS, aut. L. Olson
Harmonogram pracy zespołu
Harmonogram pracy biura Zakładu Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie |
||
---|---|---|
Pokój 104, Collegium Maximum |
||
mgr Edyta Religa-Szuraj |
tel. 81 448 68 20 |
Poniedziałek-Czwartek Piątek – praca zdalna |
Pokój 103, Collegium Maximum |
||
mgr Patrycja Ozdoba |
tel. 81 448 68 23 |
Poniedziałek-Środa |
Konsultacje dla studentów |
||
---|---|---|
Pokój 105, Collegium Maximum |
||
dr hab. n.o zdr. Beata Dobrowolska, profesor uczelni |
pok. 105 tel. 81 448 68 22 |
Poniedziałek 12:00–14:00 |
Pokój 103, Collegium Maximum |
||
dr n. med. Bogumiła Kosicka, prof. uczelni |
pok. 103 tel. 81 448 68 23 |
Czwartek 17:00–19:00 |
dr n. o zdr. Marta Szara |
pok. 103 tel. 81 448 68 23 |
Środa |
Pokój 217, Collegium Maximum |
||
dr n. o zdr. Michał Machul |
pok. 217 |
Poniedziałek 13:30–15:30 |
mgr poł. Magdalena Dziurka |
pok. 217 |
Wtorek 14:30–16:30 |
Kliniczny Oddział Nefrologii SPSK nr 4, ul. Jaczewskiego 8 |
||
mgr piel. Sylwia Boczkowska |
Kliniczny Oddział Nefrologii tel. 81-724-47-11 |
Wtorek 12:00–14:00 |
Pokój 217, Collegium Maximum |
||
mgr piel. Kinga Bandoła (doktorantka) |
pok. 217 |
Poniedziałek 9:30–11:30 |
mgr piel. Aleksandra Grzegorczyk |
pok. 217 |
Wtorek 14:45–16:45 |
mgr piel. Aneta Jędrzejewska (doktorantka) |
pok. 217 |
|
mgr piel. Anna Obuchowska (doktorantka) |
pok. 217 |
Środa 14:30–16:30 |
mgr piel. Monika Walec (doktorantka) |
pok. 217 |
Wybitni pracownicy
Prof. Alvisa Palese, RN, PhD – visiting professor - jest profesorem zwyczajnym w dyscyplinie pielęgniarstwa na Uniwersytecie w Udine we Włoszech, gdzie pełni funkcję Dziekana.
Jej pasją jest prowadzenie badań pielęgniarskich i edukacja przyszłych pokoleń pielęgniarek. Jej życie zawodowe jest poświęcone rozwijaniu i promowaniu badań pielęgniarskich we Włoszech, a jej obszary badawcze dotyczą różnych dziedzin, w tym personelu pielęgniarskiego, mieszkańców domów opieki, bezpieczeństwa pacjentów i racjonowania opieki pielęgniarskiej.
Według bazy Scopus prof. Palese opublikowała ponad 380 prac. Została wyróżniona tytułem Top Peer Reviewer przez bazę Publons.
Ostatnio została powołana na Przewodniczącą Włoskiej Stałej Komisji ds. Studiów Licencjackich i Magisterskich Zawodów Opieki Zdrowotnej
Prof. Fiona Timmins, RN, PhD – visiting professor
Jest profesorem pielęgniarstwa, dziekanem i dyrektorem w School of Nursing, Midwifery and Health Systems, University College Dublin. Przez ostatnie 20 lat swojej pracy kierowała wieloma interdyscyplinarnymi, międzynarodowymi zespołami badawczymi. Posiada szeroki zakres zainteresowań i doświadczeń. Jako nauczyciel i mentor jest zaangażowana w badania z zakresu edukacji i poprawy jakości nauczania. Opublikowała wiele prac, w tym 188 artykułów recenzowanych i uwzględnionych w bazie Scopus. 67% tych publikacji to wynik współpracy z naukowcami z całego świata, między innymi z Kanady, Portugalii, Grecji i Wielkiej Brytanii. Zaangażowana była w międzynarodowe debaty i politykę w zakresie pielęgniarstwa kardiologicznego, edukacji pielęgniarek (np. zarządzanie absencją/stresem studentów i portfolio pielęgniarek/praktyka refleksyjna) oraz opieki skoncentrowanej na osobie (np. wymagania dotyczące informacji i wsparcia dla pacjentów kardiologicznych oraz zapewniania opieki duchowej). Jest autorem lub współautorem 11 podręczników. W bazie Scopus znajduje się co najmniej 3,224 cytowań publikacji autorstwa Profesor F. Timmins. W ciągu ostatnich pięciu lat 30–60% publikacji należało do najczęściej cytowanych na świecie. Prowadzone przez Profesor badania skupiają się na dwóch odrębnych, lecz nakładających się tematach: nauczaniu i uczeniu się oraz problematyce zawodowej pielęgniarstwa, o których pisze w ponad 249 artykułach międzynarodowych. Indeks H (według bazy Scopus) wynosi 30.
Regulacje wewnętrzne
Studenckie Koła Naukowe
Studenckie Koła Naukowe Etyków i Historyków Pielęgniarstwa
Krótka historia SKN
Studenckie Koło Naukowe Historyków i Etyków Pielęgniarstwa swoją historią sięga 1992 roku. Powstało wówczas Studenckie Międzywydziałowe Koło Naukowe Historyków i Etyków. Głównym pomysłodawcą i opiekunem Koła był w tym czasie kierownik Międzywydziałowego Zakładu Etyki – prof. Józef Staszyc, który w piśmie skierowanym do Prorektora do spraw Studenckich prof. dr hab. Teresy Wawrzynowicz postulował, że celem powołania Koła jest umożliwienie studentom realizacji zainteresowań humanistyczno-historycznych i etycznych. Ponadto stwierdzał, że praca w Kole ułatwi studentom pisanie rozpraw magisterskich oraz pogłębi wiedzę z zakresu etyki zawodowej i bioetyki. Koło miało zrzeszać studentów Wydziału Lekarskiego, Pielęgniarskiego i Oddziału Stomatologii.
Na prośbę prof. Józefa Staszyca Koło zostało powołane oficjalnie dnia 6 stycznia 1992 roku. Działało przy Samodzielnej Pracowni Historii Medycyny Wydziału Lekarskiego i Zakładu Pedagogiki Wydziału Pielęgniarskiego. Opiekunami Koła byli wówczas: dr Irena Wrońska kierownik Zakładu Pedagogiki oraz dr Andrzej Wróbel adiunkt Samodzielnej Pracowni Historii Medycyny. Opiekunami Koła w następnych latach były: prof. Irena Wrońska, a następnie do zespołu opiekunów Koła dołączyła dr hab. Beata Dobrowolska (lata 1999-2022).
Pierwszymi członkami Koła z grona studentów Wydziału Pielęgniarskiego byli m.in.: Bożena Soniak (obecnie Baczewska), Paweł Wasilewski, Grażyna Iwanowicz.
Do pracy w Kole włączyli się również nauczyciele akademiccy z UMCS: dr hab. Jadwiga Mizińska, dr Sabina Magierska, dr Ewa Klimowicz.
Tematyka badawcza SKN
Zainteresowania badawcze członków SKN koncentrują się wokół następującej tematyki:
- Bioetyka: moralne aspekty komercjalizacji transplantacji; przygotowanie personelu medycznego do pracy z pacjentem umierającym. – form. rej. 2006 - 2010.
- Tożsamość zawodowa pielęgniarek: rola mężczyzn w profesji pielęgniarskiej – form. rej. 2011-2012.
- Bioetyka: Wartość sprawiedliwości w medycynie (perspektywa pielęgniarska) – form. rej. 2011-2012.
- Historia pielęgniarstwa w kraju i na świecie oraz jej znaczenie dla współczesnego pielęgniarstwa – form. rej. 2000 i nadal.
- Etyka zawodowa pielęgniarek i położnych – zagadnienia dotyczące klauzuli sumienia w praktyce zawodowej pielęgniarki i położnej; etyka troski i dylematy związane z jej aplikacją do praktyki klinicznej – form. rej. 2009 i nadal.
- Tożsamość zawodowa pielęgniarek. Analiza czynników wpływających na wizerunek zawodowy pielęgniarek – form. rej. 2010 i nadal.
- Etyczne wyzwania więziennej opieki zdrowotnej – form rej. 2015.
Osiągnięcia członków SKN
Główne osiągnięcia studentów to uczestnictwo w Konferencjach Naukowych organizowanych na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie oraz innych ośrodkach naukowych w kraju i zagranicą, jak również udział w wielu międzynarodowych i krajowych projektach.
Pierwsze doświadczenia naukowe studentów w Kole zaowocowały w wielu przypadkach kontynuacją zainteresowań naukowych w ramach studiów doktoranckich. Osiągnięcia członków SKN:
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji pokazującej osiągnięcia członków SKN.
Zarząd SKN
Przewodnicząca:
Kamila Krasucka (studentka kierunku pielęgniarstwo,) e-mail: krasucka682@gmail.com
Zastępca:
Aleksandra Pydyś (studentka kierunku pielęgniarstwo)
Sekretarz:
Mateusz Mroczek (studentka kierunku pielęgniarstwo)
Opiekunowie Koła:
mgr Michał Machul michal.machul@umlub.pl
mgr Magdalena Dziurka magdalena.dziurka@umlub.pl
Kontakt
Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie
Katedra Zintegrowanej Opieki Pielęgniarskiej WNoZ UM w Lublinie
Collegium Maximum
Lublin, ul. Staszica 4-6, pok. nr 105
Social media: https://www.facebook.com/przepisnapielegniarstwo/?locale=pl_PL
Studenckie Koło Naukowe "Menadżer"
Krótka historia SKN
Studenckie Koło Naukowe powstało w 1995 roku przy Katedrze i Zakładzie Organizacji Pracy Pielęgniarskiej. Pomysłodawcą i opiekunem Koła była dr n. med. Grażyna Rogala-Pawelczyk. Pierwszymi członkami Koła byli studenci z Wydziału Pielęgniarstwa, którzy obecnie są przedstawicielami kadry naukowej oraz kadry kierowniczej m.in.: Katarzyna Kretowicz, Izabela Piech (Kazana), Joanna Parkitna, Alicja Buksińska, Małgorzata Puchała. W 2000 roku wraz ze zmianą nazwy jednostki organizacyjnej Koło zostało przekształcone w Studenckie Koło Naukowe przy Katedrze i Zakładzie Zarządzania w Pielęgniarstwie. Od 2017 roku decyzją członków Koło Naukowe zmieniło nazwę na Studenckie Koło Naukowe "Menadżer" przy Katedrze i Zakładzie Zarządzania w Pielęgniarstwie. SKN "Menadżer" zrzesza studentów kierunku: pielęgniarstwa, położnictwa, fizjoterapii, ratownictwa medycznego, dietetyki, zdrowia publicznego oraz lekarskiego zainteresowanych tematyką zarządzania w ochronie zdrowia.
Tematyka badawcza SKN
- Zarządzanie jakością w opiece zdrowotnej.
- Przywództwo w podsystemie pielęgniarstwa.
- Ocena wydajności pracy w podsystemie pielęgniarstwa.
- Kultura i klimat organizacyjny zespołów pracowniczych w systemie opieki zdrowotnej.
- Doskonalenie metod organizacji pracy w systemie opieki zdrowotnej.
Działalność członków SKN
Celem działalności Koła jest rozwój naukowy, publikowanie prac, uczestnictwo w zjazdach, konferencjach ogólnopolskich oraz międzynarodowych.
Członkowie Koła aktywnie uczestniczą w Lubelskim Festiwalu Nauki, wspierają działalność społeczną, upowszechniają wiedzę poprzez organizowanie spotkań i szkoleń dzieląc się swoimi zainteresowaniami i pasjami naukowymi.
Więcej informacji na stronie: www.menadzer.umlub.pl
Zapraszamy do odwiedzenia strony!
Opiekunowie SKN:
dr n. med. Jadwiga Klukow
dr n. o zdr. Marta Szara
Rok akademicki 2020/2021
Przewodnicząca: Magdalena Łyda (studentka kierunku położnictwo)
Kontakt
Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie
ul. Staszica 4/6 pok. 103
tel. +48 81 448 68 23
- mgr Sylwia Boczkowska - Młodszy asystent
- prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Beata Dobrowolska - Profesor uczelni
- mgr Magdalena Dziurka - Młodszy asystent
- dr n. med. Bogumiła Kosicka - Profesor uczelni
- dr n. med. i n. o zdr. Michał Machul - Asystent dr
- mgr Edyta Religa-Szuraj - Specjalista
- dr n. o zdr. Marta Szara - Adiunkt
Dr hab. n. o zdr. Beata Dobrowolska, prof. UML
Tytuł zawodowy |
mgr pielęgniarstwa mgr filozofii |
---|---|
Stopień naukowy |
dr hab. nauk o zdrowiu |
|
|
ORCID |
ORCID:0000-0001-9178-9534 |
Profil naukowy |
|
Doświadczenie zawodowe |
Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, stanowisko: profesor uczelni w grupie badawczej, p.o. kierownika Katedry Zintegrowanej Opieki Pielęgniarskiej, Faculty of Health Sciences, University of Novo mesto, Slovenia – visiting professor, od 2020 r. College of Nursing in Celje, Slovenia – visiting professor, 2021 r.
|
Życiorys naukowy |
Magister pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarski, AM w Lublinie, 1993-1997. Magister filozofii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Filozofii i Socjologii, 1994-1998. Studia podyplomowe, Szkoła Praw Człowieka, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa, 2001-2002. Studia doktoranckie, Wydział Filozofii i Socjologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obrona pracy doktorskiej w 2006 r. Specjalizacja z promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych w Warszawie, 2006-2008. Studia podyplomowe, Etyka i praktyka medyczna w perinatologii i pediatrii, Instytut Matki i Dziecka w Warszawie oraz Uniwersytet Paris-Est Marne-la-Vallée in Paris 2013-2015. Stopień doktora habilitowanego nauk o zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Uchwała z dnia 23.01.2018
|
Obszary zainteresowań dydaktycznych |
Etyka zawodu pielęgniarek i położnych, Wielokulturowość w opiece nad pacjentem, Pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej, Badania naukowe |
Obszary zainteresowań naukowych |
Główne zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się na zagadnieniach dotyczących filozofii i etyki pielęgniarstwa (w każdym obszarze praktyki pielęgniarskiej), edukacji zawodowej pielęgniarek oraz promocji zdrowia. Wybrane aktywności z ostatnich 5 lat: - Opiekun merytoryczny projektów studenckich np.: Pielęgniarstwo przyszłości – promocja aktywności naukowej studentów pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Lublinie na arenie międzynarodowej, MNiSW, Projekt Najlepsi z Najlepszych 4.0, 2019-2020; Praktyka pielęgniarska oparta na wartościach – wsparcie międzynarodowej aktywności naukowej młodych liderów pielęgniarstwa, MNiSW, Projekt Najlepsi z Najlepszych 4.0, 2021-2022; Pielęgniarstwo oparte na wartościach – rozwój studenckiej międzynarodowej współpracy naukowej, MNiSW, Projekt Studenckie Koła Tworzą Innowacje, 2021-2022. - Associate partner projektu: From Cure to Care (FCTC). Projekt realizowany w ramach programu Erasmus + KA 220 w latach 2021-2023. - Wykonawca projektu: 4D in the Digitalization of Learning in Practice Placement. Projekt realizowany w ramach programu Erasmus +, KA2, Strategic partnership. Koordynator merytoryczny partnera polskiego, 2021-2024. - Wykonawca projektu: Strenghtening of ethical competence of future nurses and midwives: an inter-professional action-learning project on experiential training method (ETHCOM). Projekt realizowany w ramach programu Erasmus +, KA2, Strategic partnership. Koordynator merytoryczny partnera polskiego, 2022-2025.
|
Najważniejsze publikacje |
|
Nagrody i wyróżnienia |
Wyróżnienie w konkursie StRuNa – w kategorii Opiekun Roku 2020. Medal Jubileuszowy 50-lecia Akademickiego Kształcenia Pielęgniarek - Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, 2020. Odznaka „Zasłużony dla Uniwersytetu Medycznego w Lublinie”, 2019. Odznaka Honorowa Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, 2016. Brązowy Krzyż Zasługi, 2011. |
Prof. Alvisa Palese, RN, PhD – visiting profesor
Alvisa jest profesorem zwyczajnym w dyscyplinie pielęgniarstwa na Uniwersytecie w Udine we Włoszech, gdzie pełni funkcję Dziekana.
Jej pasją jest prowadzenie badań pielęgniarskich i edukacja przyszłych pokoleń pielęgniarek. Jej życie zawodowe jest poświęcone rozwijaniu i promowaniu badań pielęgniarskich we Włoszech, a jej obszary badawcze dotyczą różnych dziedzin, w tym personelu pielęgniarskiego, mieszkańców domów opieki, bezpieczeństwa pacjentów i racjonowania opieki pielęgniarskiej.
Według bazy Scopus prof. Palese opublikowała ponad 380 prac.
Została wyróżniona tytułem Top Peer Reviewer przez bazę Publons.
Ostatnio została powołana na Przewodniczącą Włoskiej Stałej Komisji ds. Studiów Licencjackich i Magisterskich Zawodów Opieki Zdrowotnej.
Prof. Fiona Timmins, RN, PhD – visiting professor
Jest profesorem pielęgniarstwa, dziekanem i dyrektorem w School of Nursing, Midwifery and Health Systems, University College Dublin. Przez ostatnie 20 lat swojej pracy kierowała wieloma interdyscyplinarnymi, międzynarodowymi zespołami badawczymi. Posiada szeroki zakres zainteresowań i doświadczeń. Jako nauczyciel i mentor jest zaangażowana w badania z zakresu edukacji i poprawy jakości nauczania. Opublikowała wiele prac, w tym 188 artykułów recenzowanych i uwzględnionych w bazie Scopus. 67% tych publikacji to wynik współpracy z naukowcami z całego świata, między innymi z Kanady, Portugalii, Grecji i Wielkiej Brytanii. Zaangażowana była w międzynarodowe debaty i politykę w zakresie pielęgniarstwa kardiologicznego, edukacji pielęgniarek (np. zarządzanie absencją/stresem studentów i portfolio pielęgniarek/praktyka refleksyjna) oraz opieki skoncentrowanej na osobie (np. wymagania dotyczące informacji i wsparcia dla pacjentów kardiologicznych oraz zapewniania opieki duchowej). Jest autorem lub współautorem 11 podręczników. W bazie Scopus znajduje się co najmniej 3,224 cytowań publikacji autorstwa Profesor F. Timmins. W ciągu ostatnich pięciu lat 30–60% publikacji należało do najczęściej cytowanych na świecie. Prowadzone przez Profesor badania skupiają się na dwóch odrębnych, lecz nakładających się tematach: nauczaniu i uczeniu się oraz problematyce zawodowej pielęgniarstwa, o których pisze w ponad 249 artykułach międzynarodowych. Indeks H (według bazy Scopus) wynosi 30.
Mgr Sylwia Boczkowska
Tytuł zawodowy | mgr pielęgniarstwa |
---|---|
|
|
ORCID |
ORDIC: 0000-0003-3124-6241 |
Doświadczenie zawodowe |
SPSK Nr 4 w Lublinie Kliniczny Oddział Nefrologii i Kliniczny Oddział Sztucznej Nerki – pielęgniarka oddziałowa Koordynator żywego dawstwa nerek – POLTRANSPLANT Studia Podyplomowe w zakresie Administracji i Zarządzania dla kadry kierowniczej w ochronie zdrowia Specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa zachowawczego Kurs kwalifikacyjny w dziedzinie ochrony zdrowia pracujących Kurs specjalistyczny Podstawy dializoterapii Kurs specjalistyczny Wykonywanie i interpretacja zapisu elektrokardiograficznego Kurs specjalistyczny „Szczepienia ochronne” dla pielęgniarek Członek Komisji ds. Nauki, Kształcenia i Rozwoju Zawodowego VII Kadencji Samorządu Pielęgniarek i Położnych w Lublinie Członek Prezydium Zarządu Głównego PTP V –ce przewodnicząca Wojewódzkiego Zarządu Oddziału PTP w Lublinie Członek Zarządu Oddziału PTP w Lublinie Członek Koła PTP przy SPSK Nr 4 w Lublinie Wykonawca projektu: European innovative programme for VET of nurses - "Moving and Handling”. Projekt realizowany w ramach programu Erasmus +, KA2, Strategic partnership, w latach 2015-2017. Umowa nr 2015-1-CZ01-KA202-014029 |
Obszary zainteresowań dydaktycznych |
Leczenie nerkozastępcze, zarządzanie w pielęgniarstwie, etyka w zawodzie pielęgniarki i położnej oraz opieka nad pacjentami w wieku podeszłym. |
Obszary zainteresowań naukowych |
Impedancja pacjentów hemodializowanych Żywe dawstwo nerki Etyka zawodu pielęgniarki |
Najważniejsze publikacje |
|
Mgr Magdalena Dziurka
Tytuł zawodowy | mgr położnictwa |
---|---|
|
|
ORCID |
ORCID: 0000-0001-7371-1418 |
Doświadczenie zawodowe |
Doktorantka w Zakładzie Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie. Członkini Studenckiego Koła Naukowego Historyków i Etyków Pielęgniarstwa.
Udział w międzynarodowych projektach badawczych: • “Strenghtening of ethical competence of future nurses and midwives: an inter-professional action-learning project on experiential training method – ETHCOM” (01.01.2022-01.01.2025), finansowany w ramach programu Erasmus + KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education (Agreement Number: 2021-1-BE02-KA220-HED-000032015); • “4D in the Digitalization of Learning in Practice Placement” (28.02.2022 – 28.02.2025), finansowany w ramach programu Erasmus +, KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education (Agreement Number: 2021-1-ES01-KA220-HED-000027496).
Udział w Międzynarodowej Szkole Letniej pt.: International Bioethics Summer School, New York, USA (21.06.2021 - 25.06.2021). |
Życiorys naukowy |
Udział w projekcie Studenckiego Koła Naukowego Historyków i Etyków Pielęgniarstwa przy Zakładzie Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie pt.: „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje: Pielęgniarstwo oparte na wartościach – rozwój studenckiej międzynarodowej współpracy naukowej” (06.2021 – 09.2022), finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Rozprawa doktorska pt.: ,,Uwarunkowania stresu moralnego pielęgniarek i położnych pracujących w szpitalach na terenie województwa lubelskiego’’, promotor: dr. hab. n. o zdr. Beata Dobrowolska, profesor uczelni (termin obrony – 2024r.). 2020r. – magister położnictwa 2018r. – licencjat położnictwa |
Obszary zainteresowań dydaktycznych |
Etyka zawodu położnej. Wielokulturowość w opiece nad kobietą. |
Obszary zainteresowań naukowych |
Ocena stresu moralnego i wrażliwości moralnej pielęgniarek i położnych, klimatu etycznego szpitala, a także satysfakcji z życia kobiet po porodzie w zależności od sposobu ukończenia ciąży. |
Najważniejsze publikacje |
|
Nagrody i wyróżnienia |
II miejsce w konkursie na najlepszą pracę dyplomową na kierunku Położnictwo (2019/2020).
Stypendium Rektora dla najlepszych studentów na kierunku Położnictwo I stopnia (2016/2017; 2017/2018) oraz Położnictwo II stopnia (2018/2019; 2019/2020). |
Dr n. med. Bogumiła Kosicka, prof. UML
Tytuł zawodowy |
mgr pielęgniarstwa |
---|---|
|
|
ORCID |
ORCID: 0000-0001-7750-3974 |
Obszary zainteresowań dydaktycznych |
Zarządzanie w ochronie zdrowia i pielęgniarstwie, Proces podejmowania decyzji w podsystemie pielęgniarstwa, Marketing usług medycznych, Evidence based Medicine, Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne, |
Obszary zainteresowań naukowych |
Proces podejmowania decyzji i samodzielność decyzyjna pielęgniarek pracujących w różnych obszarach pielęgniarstwa. Usprawniania opieki pielęgniarskiej. Potrzeby zdrowotne osób w wieku geriatrycznym. |
Najważniejsze publikacje |
|
Nagrody i wyróżnienia |
2021 - Nagroda Rektora Indywidualna -Dydaktyczna III stopnia |
Dr n. o zdr. Michał Machul
Imię i nazwisko |
Michał Machul |
---|---|
Tytuł zawodowy |
mgr pielęgniarstwa |
|
|
ORCID |
ORCID: 0000-0003-2113-4027 |
Profil naukowy |
|
Doświadczenie zawodowe |
Praca na Oddziale Intensywnej Opieki Kardiologicznej w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym nr 4, specjalista pielęgniarstwa internistycznego. Ukończone studia podyplomowe EMBA w Ochronie Zdrowia na AEH w Warszawie. Zaangażowany w międzynarodową sieć współpracy European Student Nurses Network, uczestnik projektu Erasmus+ Healthy Lifestyle for Ageing Well, ETCHOM oraz 4D in the Digitalisation of Learning in Practice Placement. |
Życiorys naukowy |
Zaangażowany w międzynarodową sieć współpracy European Student Nurses Network, uczestnik projektu Healthy Lifestyle for Ageing Well. |
Obszary zainteresowań dydaktycznych |
Etyka zawodu pielęgniarki, Pielęgniarstwo wielokulturowe |
Obszary zainteresowań naukowych |
Obszarem zainteresowań naukowych jest pielęgniarska opieka duchowa, jak również etyka w zawodzie pielęgniarki w szczególności pielęgniarek pracujących na Oddziałach Intensywnej Terapii. Realizator projektu finansowanego przez MNiE „Najlepsi z najlepszych 4.0” pt. Pielęgniarstwo przyszłości – promocja aktywności naukowej studentów pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Lublinie na arenie międzynarodowej oraz projektu realizowanego w ramach programu „Studenckie Koła Tworzą Innowacje” finansowanego przez MNiE pt. Pielęgniarstwo oparte na wartościach – rozwój studenckiej międzynarodowej współpracy naukowej. Realizator Grantu Wewnętrznego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie nr PBsd600 pt. Potrzeby pacjentów przewlekle chorych i kompetencje pielęgniarek w zakresie realizacji opieki duchowej. |
Najważniejsze publikacje |
1. Research Protocol of the Polish Adaptation and Validation of HOPE Scale: Qualitative Measurement of Patients' Spiritual Needs. Małgorzata Fopka-Kowalczyk, Michał Machul, Beata Dobrowolska. J. Palliat. Med. [online ] 2022 s. 1-9. DOI: 10.1089/jpm.2021.0530 2. The level of spiritual care competence of Polish nurses and the psychometric properties of the spiritual care competence scale (SCCS). Michał Machul, René Van Leeuwen, Dorota Ozga, Krzysztof Jurek, Sylwia Boczkowska, Beata Dobrowolska. BMC Nurs. [online] 2022 vol. 21 [art. nr] 106, s. 1-10. DOI: 10.1186/s12912-022-00889-z 3. Caring ability and professional values of Polish nursing students - a cross-sectional study. Michał Machul, Magdalena Dziurka, Agnieszka Gniadek, Joanna Gotlib, Aleksandra Gutysz-Wojnicka, Michał Kotowski, Dorota Kozieł, Kamila Krasucka, Anna Obuchowska, Patrycja Ozdoba, Mariusz Panczyk, Aleksandra Pydyś, Izabella Uchmanowicz, Beata Dobrowolska. Int. J. Environ. Res. Public Health [online] 2022 vol. 19 nr 18 [art. nr] 11308, s. 1-13. DOI: 10.3390/ijerph191811308 4. Religiosity and attitudes towards health, disease, death and the use of stimulants among Jehovah’s witnesses. Klaudia Jakubowska, Paweł Chruściel, Krzysztof Jurek, Michał Machul, Aneta Kościołek, Beata Dobrowolska. Int. J. Environ. Res. Public Health [online] 2021 vol. 18 nr 10 [art. nr] 5049, s. 1-12. DOI: 10.3390/ijerph18105049 5. Night shifts as a learning experience among nursing students across Europe: Findings from a cross-sectional survey. Beata Dobrowolska, Aleksandra Zec, Jessica Tosoratti, Michał Machul, Andrea Pokorná, Carla Nascimento, Sónia Ferrão, Katarina Ziakova, Andrea Solgajova, Lubica Rybarova, Illarj Achil, Alvisa Palese. Nurse Educ. Today [online] 2020 vol. 90 [art. nr] 104441, s. 1-26. DOI: 10.1016/j.nedt.2020.104441 6. Lifestyle practices, satisfaction with life and the level of perceived stress of Polish and foreign medical students studying in Poland. Michał Machul, Monika Bieniak, Justyna Chałdaś-Majdańska, Jadwiga Bąk, Agnieszka Chrzan-Rodak, Paulina Mazurek, Piotr Pawłowski, Daria Makuch-Kuśmierz, Anna Obuchowska, Adrianna Bartoszek, Katarzyna Karska, Krzysztof Jurek, Claudia Cardenas, Beata Dobrowolska. Int. J. Environ. Res. Public Health [online] 2020 vol. 17 nr 12 [art. nr] 4445, s. 1-10. DOI: 10.3390/ijerph17124445
|
Nagrody i wyróżnienia |
Stypendium Prezydenta Miasta Lublin Wyróżnienie „Białe serce” |
Mgr Patrycja Ozdoba
Tytuł zawodowy |
mgr zdrowia publicznego lic. dietetyki |
---|---|
|
|
ORCID |
ORCID: 0000-0003-3288-507X |
Doświadczenie zawodowe |
Udział w projektach: - Studenckie koła tworzą innowacje - "Pielęgniarstwo oparte na wartościach – rozwój studenckiej międzynarodowej współpracy naukowej", (01.06.2021-01.06.2022) -„Strengthening the ethical competence of future nurses and midwives: -„4D in the Digitalisation of Learning in Practice Placement”- (Agreement Number: 2021-1-ES01-KA220-HED-000027496), (28.02.2022-28.02.2025) |
Obszary zainteresowań dydaktycznych |
Wielokulturowość w opiece zdrowotnej |
Obszary zainteresowań naukowych |
Etyczny klimat wśród pielęgniarek pracujących w jednostkach ochrony zdrowia, a także jego powiązania z różnymi zmiennymi, Sposób odżywiania w różnych kulturach świata i jego wpływem na jakość opieki zdrowotnej. |
Najważniejsze publikacje |
|
Dr n. o zdr. Marta Szara
Tytuł zawodowy |
mgr pielęgniarstwa mgr inżynier w specjalności informatyka stosowana |
---|---|
|
|
ORCID |
ORCID: 0000-0003-2186-3895 |
Profile naukowe |
|
Doświadczenie zawodowe |
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Lublinie Specjalizacja w dziedzinie pielęgniarstwa pediatrycznego Studia podyplomowe w zakresie Organizacja i zarządzanie w ochronie zdrowia |
Życiorys naukowy |
2019r. – doktor nauk o zdrowiu (Kultura organizacyjna a wydajność pracy zespołów pielęgniarskich, promotor: dr hab. n. med. Anna Ksykiewicz-Dorota, prof. UM, promotor pomocniczy: dr n. med. Jadwiga Klukow) 2015r. – magister pielęgniarstwa 2013r. – licencjat pielęgniarstwa 2012r. – magister inżynier 2010r. – inżynier |
Obszary zainteresowań dydaktycznych |
Metodologia badań naukowych i ochrona własności intelektualnej Ocena narażenia zawodowego i ergonomia Organizacja pracy Pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej Zarządzanie (w pielęgniarstwie/położnictwie, zarządzanie strategiczne) Przedsiębiorczość i zamówienia publiczne Zajęcia praktyczne (podstawy pielęgniarstwa, pielęgniarstwo pediatryczne) |
Obszary zainteresowań naukowych |
Zarządzanie w systemie ochrony zdrowia, w tym m.in. kultura organizacyjna, wydajność pracy, profesjonalizm zawodowy. |
Najważniejsze publikacje |
|
Nagrody i wyróżnienia |
Nagroda Rektora UML Indywidualna – Dydaktyczna I stopnia (2021) Nagroda I stopnia im. Hanny Chrzanowskiej – najlepsza praca magisterska (2015) |
Mgr Kinga Bandoła (Doktorantka)
Tytuł zawodowy | mgr zdrowia publicznego |
---|---|
|
From Cure to Care – Erasmus +, KA 220 project
Wydział Nauk o Zdrowiu (Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie) został Associated/Supporting Partner w projekcie „From Cure to Care” (FCTC) – finansowanym w ramach programu Erasmus+, KA 220.
Celem projektu jest wprowadzenie innowacji w programie kształcenia pielęgniarek/pielęgniarzy oraz innych przedstawicieli sektora opieki zdrowotnej i społecznej, w zakresie kształtowania kompetencji zawodowych odnoszących się do potrzeb religijnych i duchowych pacjenta podczas hospitalizacji. Projekt powstał jako odpowiedź na skutki pandemii COVID-19.
Konsorcjum projektu składa się z pięciu partnerów:
- Università degli Studi di Torino, Włochy – lider i koordynator prac projektowych
- Universidad Internacional del la Rioja, Hiszpania
- Universidad de Extremadura, Hiszpania
- Dublin University College, Irlandia
- Uniwersytet Kardynala Stefana Wyszynskiego Warszawie, Polska
W pracach projektowych biorą także udział zaproszeni partnerzy wspomagający, w tym m.in. Uniwersytet Medyczny w Lublinie.
Projekt trwa 24 miesięcy (2021-2023). W pracach projektu uczestniczy dr hab. n o zdr. Beata Dobrowolska, prof. uczelni.
ETHCOM - Erasmus +, KA 220-HED project
Wydział Nauk o Zdrowiu (Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie) został partnerem międzynarodowego projektu “Strengthening the ethical competence of future nurses and midwives: An inter-professional action-learning project on experiential training methods” (ETHCOM).
Projekt jest finansowany w ramach programu Erasmus +, KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education (Agreement Number: 2021-1-BE02-KA220-HED-000032015).
Głównym celem projektu jest wzmocnienie kompetencji etycznych przyszłych pielęgniarek i położnych poprzez analizę oraz wdrożenie innowacyjnych metod uczenia się. Wśród celów szczegółowych projektu znajdują się: 1) Harmonizacja programów nauczania na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo z potrzebami etycznymi pielęgniarek/położnych, które wiążą się z wieloma wyzwaniami w środowisku pracy. 2) Opracowanie i wdrożenie metod kształcenia międzybranżowego w celu podniesienia kompetencji etycznych studentów pielęgniarstwa i położnictwa oraz wzmocnienie warsztatu dydaktycznego nauczycieli uczestniczących w edukacji pielęgniarek/położnych. 3) Wzmacnianie kompetencji aktywnego rozwiązywania konfliktów etycznych pracowników opieki zdrowotnej pracujących w interdyscyplinarnych zespołach o różnych podejściach, poglądach i przekonaniach oraz w trudnych sytuacjach kulturowych. 4) Rozwój interdyscyplinarnych umiejętności rozwiązywania problemów etycznych związanych z dylematami etycznymi w nowoczesnych warunkach klinicznych.
Budżet projektu: 324.103,00 Euro
Konsorcjum projektu składa się z pięciu partnerów:
- UC LIMBURG (Belgia) - lider i koordynator prac projektowych
- Uniwersytet Medyczny w Lublinie (Polska)
- ESCOLA SUPERIOR DE ENFERMAGEM DE COIMBRA (Portugalia)
- LAUREA-AMMATTIKORKEAKOULU (Finlandia)
- KATHOLIEKE HOGESCHOOL VIVES ZUID, Kortijk (Belgia)
Projekt został zaplanowany na 36 miesięcy (01.01.2022-01.01.2025). W pracach projektu uczestniczy dr hab. n o zdr. Beata Dobrowolska, prof. ucz. wraz z zespołem.
Najlepsi z najlepszych! 4.0.
Realizowane zadanie: "Praktyka pielęgniarska oparta na wartościach – wsparcie międzynarodowej aktywności naukowej młodych liderów pielęgniarstwa" przez Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie WNoZ, w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym pt. "Najlepsi z najlepszych! 4.0."
Celem projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (numer wniosku o dofinansowanie POWR.03.03.00-00-P019/18) jest wsparcie wybitnie uzdolnionych studentów w rozwoju ich aktywności.
Studenci kierunku Pielęgniarstwo uczestniczący w projekcie: Anna Obuchowska, Aleksandra Grzegorczyk, Michał Kotowski.
Koordynatorzy projektu: dr hab. n. o zdr. Beata Dobrowolska, prof. UML oraz mgr Michał Machul
Kwota dofinansowania: 33 033,00 zł.
Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje
Projekt realizowany przez Studenckie Koło Naukowe Historyków i Etyków Pielęgniarstwa przy Zakładzie Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie WNoZ pt. "Pielęgniarstwo oparte na wartościach – rozwój studenckiej międzynarodowej współpracy naukowej" finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Celem projektu jest poznanie systemu wartości zawodowych studentów pielęgniarstwa, ich zdolności opiekuńczych oraz wyzwań etycznych związanych z realizacją zajęć praktycznych/praktyk zawodowych w czasie kryzysu epidemiologicznego jakim jest pandemia Covid-19, oraz jednocześnie wzmocnienie potencjału badawczego studentów pielęgniarstwa poprzez udział w badaniach przekrojowych we współpracy międzynarodowej.
Koordynatorzy projektu: dr hab. n. o zdr. Beata Dobrowolska, prof. UML
Wykonawcy: Baran Adrianna, Dziurka Magdalena, Grzegorczyk Aleksandra, Kotowski Michał, Machul Michał, Obuchowska Anna, Ozdoba Patrycja, Pydyś Aleksandra.
Kwota dofinansowania: 63 750,00 zł.
4D in the Digitalisation of Learning in Practice Placement - Erasmus +, KA220-HED project
Wydział Nauk o Zdrowiu (Zakład Opieki Holistycznej i Zarządzania w Pielęgniarstwie) został partnerem międzynarodowego projektu “4D in the Digitalisation of Learning in Practice Placement”. Projekt jest finansowany w ramach programu Erasmus +, KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education (Agreement Number: 2021-1-ES01-KA220-HED-000027496)
Głównym celem projektu jest wprowadzenie technologii mobilnych do kształcenia praktycznego studentów na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, tworząc pomost pomiędzy studentami, a nauczycielami akademickimi oraz praktykami-racownikami placówek opieki zdrowotnej (wykładowcy kliniczni, menadżerowie).
Wśród celów projektu znajdują się również:
- Określenie kluczowych czynników (modele uczenia się oparte na praktyce) i kluczowych elementów (rozpowszechnianie teorii innowacji) w celu wprowadzenia technologii mobilnej do praktyki.
- Zaprojektowanie aplikacji do mobilnego uczenia się, aplikacja będzie odzwierciedlać podstawowe wartości i potrzeby użytkowników.
- Wspieranie cyfryzacji instytucji uczestniczących w projekcie poprzez organizacje warsztatów i szkoleń.
- Rozpowszechnianie wyników projektu celem wspierania cyfryzacji kształcenia praktycznego prowadzonego na uczelniach wyższych Unii Europejskiej.
Projekt przyczyni się ponadto do usprawnienia procesów komunikacji wszystkich podmiotów zaangażowanych w kształcenie praktyczne studentów na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
Budżet projektu: 377 840,00 Euro
Konsorcjum projektu składa się z sześciu partnerów:
- Fundacio Tecnocampus Mataro-Maresme (Hiszpania) - Lider I Koordynator Prac Projektowych
- Institut De Investigacio En Ciencies De La Salut Germans Trias I Pujol (Hiszpania)
- Kubify Bv (Holandia)
- Technische Universitaet Graz (Austria)
- Universitaet Duisburg-Essen (Niemcy)
- Uniwersytet Medyczny W Lublinie (Polska)
Projekt został zaplanowany na 36 miesięcy (28.02.2022-28.02.2025). W pracach projektu uczestniczy zespół pracowników i doktorantów Wydziału Nauk o Zdrowiu pod opieką dr hab. Beaty Dobrowolskiej, prof. ucz.
DDS MAP - Dynamic Digital Skills for Agility and Resilience in Medical and Allied Professions
DDS-MAP - międzynarodowy grant z programu EU4Health dla Wydziału Nauk o Zdrowiu
Z radością informujemy, że zespół naukowy pod kierownictwem dr hab. Beaty Dobrowolskiej, Kierownika Katedry Zintegrowanej Opieki Pielęgniarskiej, Uniwersytetu Medycznego w Lublinie otrzymał dofinansowanie w ramach programu EU4Health na realizację projektu pt. „Dynamic Digital Skills for Agility and Resilience in Medical and Allied Professions”.
Projekt DDS-MAP będzie realizowany w we współpracy z różnymi instytucjami z krajów UE w tym Belgii, Chorwacji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Łotwy, Litwy, Słowenii i Hiszpanii. Koordynatorem całego przedsięwzięcia jest Południowo Wschodni Uniwersytet Technologiczny w Irlandii.
Istotą projektu jest stworzenie platformy szkoleniowej z zakresu kompetencji cyfrowych dla pracowników opieki zdrowotnej poprzez rozwój 4 modułów szkoleniowych wykorzystując osiągnięcia najnowszych technologii (rzeczywistość wirtualną i tzw. rzeczywistość rozszerzoną). Współtworzenie modułów poprzedzi analiza potrzeb, uwarunkowań i kompetencji cyfrowych pracowników opieki zdrowotnej oraz istniejących rozwiązań w tym zakresie w Europie i poszczególnych państwach partnerskich projektu. Wdrożenie powstałych modułów szkoleniowych zostanie zwalidowane a wyniki walidacji poddane analizie.
Wartość dofinansowania całego przedsięwzięcia wynosi prawie 2,5 mln euro w tym niemal 200 tyś euro dla Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
ProY&O - Protecting You And Others: Community infection prevention behaviour change program
Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Lublinie liderem projektu Erasmus plus – Partnerstwa współpracy dla szkolnictwa wyższego (2023-1-PL01-KA220-HED-000155248).
Projekt Protecting You And Others: Community infection prevention behaviour change program (ProY&O) będzie realizowany przez 36 miesięcy. Główną ideą projektu jest opracowanie programu edukacyjnego, którego celem jest promowanie zachowań profilaktycznych mogących zapobiegać przenoszeniu infekcji dróg oddechowych wśród grup ludzi marginalizowanych. Dodatkowym celem jest poprawa świadomości obywateli w zakresie zdrowia i e-zdrowia oraz szkolenie zainteresowanych stron w zakresie wdrażania programu w perspektywie długoterminowej jako europejskiej strategii promocji zdrowia opartej na dowodach naukowych.
Konsorcjum projektu:
- Uniwersytet Medyczny w Lublinie – lider
- University of Barcelona, Hiszpania
- Udine University, Włochy
- University of Novo mesto, Słowenia
- Karadeniz Technical University, Turcja
Głównym rezultatem projektu będzie (a) program edukacyjny (w formie MOOC) rozwijania kompetencji w zakresie zachowań samoobsługowych zapobiegających nabywaniu i przenoszeniu infekcji dróg oddechowych. Ten program będzie oparty na dowodach naukowych oraz dostosowany do grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji życiowej (niepełnosprawność, uchodźctwo, inne) z różnymi potrzebami edukacyjnymi, (b) interesariusze/pracownicy opieki zdrowotnej i pracownicy społeczności zostaną przeszkoleni w zakresie zachowań i strategii zapobiegawczych w celu skutecznego wdrożenia opracowanego programu.
Wartość dofinansowania projektu: 400, 000 Euro
Projekt będzie realizowany w zespole kierowanym przez dr hab. Beatę Dobrowolską, prof. UML, kierownika Katedry Zintegrowanej Opieki Pielęgniarskiej.
Uczelnia
- Wybory na Kadencję 2024-2028
- O Uczelni
- Władze Uczelni
- Senat
- Rada Uczelni
- Statut, Strategia UM
- Historia
- Biogramy osób ważnych w historii Uczelni
- Doktoraty Honoris Causa
- Struktura organizacyjna
- Pracownicy
- Informacje
- Rada ds. Kształcenia
- Praca w UM
- Szpitale Kliniczne
- Projekty - Fundusze Europejskie
- Projekty finansowane ze źródeł zewnętrznych
- Projekty ze środków budżetu Państwa
- Program Erasmus +
- Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność”
- NSZZ Pracowników
- Stowarzyszenia i organizacje
- Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa
- Materiały do pobrania
- Mapa lokalizacji
- Spacer Wirtualny
- Media o nas
- Pracownicze Plany Kapitałowe
- Kontakt
- POMOCwKRYZYSIE
- Akademicka Pomoc Psychologiczna i Edukacyjna - APPiE
- Deklaracja dostępności
- DZIEŃ DOBRY! - poradnik dla pracownika
Kalendarz
Wrzesień 2024
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | ||||||
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |